ZILELE PORȚILOR DESCHISE LA FACULTATEA DE LITERE, UNIVERSITATEA DIN BUCUREȘTI

Am fost invitată să vorbesc despre experiența mea de consilier local la Primăria Sectorului 1, în cadrul Zilelor Porților Deschise la Facultatea de Litere.

Sunt onorată și aștept cu nerăbdare să particip la următoarea întâlnire.

Acesta este programul:

  1. Prezentare
  2. Atribuțiile unui Consilier Local
  3. Comisii de specialitate 
  4. Președintele de ședință 
  5. Codul administrativ – cele mai importante prevederi și legi
  6. Ședințele de comisie, rolul secretarului și al președintelui de comisie
  7. Ședința de Consiliul Local
  8. Susținerea unui proiect în ședința de Consiliu Local
  9. Elaborarea unui proiect de HCL/ Hotărâre de Consiliu Local
  10. Documentare și sursele de informații pentru HCL-uri
  11. Exemple de HCL-uri
  12. Bilanțul celor 150 de zile (de când sunt consilier)
  13. Proiecte de HCL în curs de elaborare
  14. O zi din viața unui consilier 
  15. Activitatea de teren 
  16. Programul de audiențe 
  17. Solicitări, petiții, interpelări.

Nu am avut timp să abordez toate temele, dar, cu siguranță, data viitoare voi continua istorisirile de la “firul ierbii”.

Mulțumesc încă o dată pentru invitație și pentru participarea la această întâlnire.

1.      Prezentare (mai multe detalii pe blogul meu de consilier – https://iuliaconsilier.wordpress.com/ )

2.      Atribuțiile unui consilier local

Din punctul meu de vedere, cea mai importantă atribuție este să fie în contact cu cetățenii și să comunice despre orice subiect de interes pentru ei.

Eu comunic mai ales despre problemele din școli, care nu sunt puține, și despre problemele și proiectele din sistemul de sănătate, probleme care pot fi rezolvate prin cele două instituții care sunt în subordinea Consiliului Local al Sectorului 1: DGASP (Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului) și Complexul Multifuncțional Caraiman.

Am mai menționat și AUIPUSP Administrația Unităților de Învățământ Preuniversitar și Unităților Sanitare Publice Sector 1.

Problemele din școli sunt următoarele:

–          Școlile în trei schimburi

–          Reabilitare și proiecte de extindere

–          Planul de investiții – proiect buget 2021

–          4 Școli noi în Sectorul 1

–          Proiecte fonduri UE (în cel mai scurt timp vom avea un departament de fonduri nerambursabile operațional).

Până acum m-am implicat în două proiecte cu fonduri UE, proiectul POC care s-a concretizat în Hotărârea Consiliului Local nr. 299 din 21.12.2020 privind aprobarea cheltuielilor și depunerii, în vederea finanțării Proiectului ,,Îmbunătățirea infrastructurii TIC în învățământul preuniversitar din Sectorul 1 al Municipiului București’.

Art.1- Se aprobă depunerea, în vederea finanțării, a Proiectului îmbunătățirea infrastructurii TIC în învățământul preuniversitar din Sectorul 1 ai Municipiului București”. în cadrul Programului Operațional Competitivitate, Axa prioritară 2 – Tehnologia Informației și Comunicațiilor (TIC) pentru o economie digitală competitivă. Prioritatea de investiții 2c. -Consolidarea aplicațiilor TIC pentru e-guvernare. e-învățare, e-incluziune, e-cultură, e-sănătate, Obiectiv Specific OS 2.4 – Creșterea gradului de utilizare a Internetului, Acțiunea 2.3.3 -îmbunătățirea conținutului digital și a infrastructurii TIC  în domeniul e-educație, e-incluziune, e-sănătate și e-cultură — SECȚIUNEA E-EDUCAȚIE.

Art.2. – Se aprobă valoarea eligibilă a proiectului îmbunătățirea infrastructurii TIC în învățământul preuniversitar din Sectorului I al Municipiului București” în sumă 23.236.022 lei (inclusiv TVA)….. https://hcl.usr.ro/ps1/2020/h299

Proiectul se referă la achiziția de table interactive, table grafice, dispozitive electronice speciale pentru persoanele cu dizabilități, routere wireless, camere web, laptop-uri, ecrane proiecție, proiectoare pentru școlile din sectorul 1.

Al doilea proiect a fost Proiectul Respiro care presupune:

„Înfiinţarea de servicii sociale de tip centre de zi, centre respiro/centre de criză şi locuinţe protejate în vederea dezinstituţionalizării persoanelor cu dizabilităţi aflate în instituţii de tip vechi şi pentru prevenirea instituţionalizării persoanelor cu dizabilităţi din comunitate” și „Înfiinţarea de servicii sociale în vederea asigurării tranziției tinerilor cu dizabilități de la sistemul de protecție specială a copilului către sistemul de protecție a persoanelor adulte cu dizabilități”. Mai multe date găsiți mai jos:

http://andpdca.gov.ro/w/selectia-publica-de-proiecte-din-cadrul-pin-sesiunea-7/

În cadrul întâlnirii de marți am mai discutat despre școlile pilot, reglementate prin Articolul 26 din Legea 1/2011.

Ce sunt școlile-pilot

Sunt școli sau clase din școli care pun în aplicare intervenții educaționale inovative, proiecte de cercetare educațională, noi modele curriculare și de carieră didactică, “în vederea evaluării și determinării potențialului de valorificare extinsă și de fundamentare a politicilor educaționale la nivel național, inclusiv din perspectiva pregătirii tinerilor pentru o bună integrare în societate”, susține textul citat.

Pentru a intra în program școlile vor depune la Ministerul Educației solicitarea de includere în programul de pilotare.

Criteriile de selecție pentru școlile-pilot sunt:

–          solicitare scrisă din partea unității de învățământ pentru funcționare cu statut de școală-pilot

–          declarație scrisă, asumată de conducerea unității de învățământ, de exprimare a disponibilității și a capacității de aplicare a intervenției pilotate, inclusiv un document care să evidențieze acordul părinților, dat în urma consultării consiliului/asociațiilor reprezentative ale părinților din cadrul unității de învățământ și, după caz, a consultării consiliului elevilor

–          structură instituțională adecvată aplicării tipului de intervenție stabilit de Ministerul Educației și Cercetării

–          resurse umane calificate/specializate în raport cu intervenția pilotată proiect de strategie de pilotare și plan de acțiune care să reflecte:

–          viziunea unității de învățământ cu privire la intervenția care urmează a fi pilotată

–          analiza de nevoi la nivelul unității de învățământ, care va evidenția motivația acesteia de a se implica în intervenția pilotată, inclusiv punctele tari, oportunitățile și beneficiile pentru elevi etc.

–          analiza implicațiilor etice și modalitățile prin care se asigură respectarea drepturilor copilului, conform legislației în vigoare, în acord cu codul de etică și conduită al unității

–          modalitățile de evaluare a calității educației (internă și/sau externă)

–          analiza riscurilor de implementare și a planului de management al riscurilor.

Mai multe detalii – http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/229082.

Am mai vorbit despre programul “Școala după școală“, pe care îl dorim implementat în toate instituțiile de învățămât din sectorul 1.

Din cauza condițiilor pandemice, acest program este în stand-by, deoarece avem nevoie de acordul DSP.

Aceasta esta lista instuțiilor care s-au înscris în acest program – http://ismb.edu.ro/documente/diverse/2017/programul_scoala_dupa_scoala_2017.pdf

Grădinița de vară este alt program din care au făcut parte inițial 8 grădinițe, un exemplu este grădinița 251. Programul “Grădinița de vară” de aici a fost aprobat pentru 120 de copii. Primăria finanțează în totalitate programul, iar profesorii sunt plătiți prin contracte part-time.

De asemenea, sunt în contact cu grupurile civice din sector, cu ONG-urile și alte instituții și asociații care reprezintă cetățenii sectorului și care doresc să se implice și să dezvolte proiecte și programe alături de noi. Programul meu de audiențe este în fiecare vineri, între 14 și 16.

Astăzi am participat la o întâlnire privind accesibilizarea Sectorului 1 pentru persoanele cu dizabilități, întâlnire la care au participat mai multe ONG-uri.

3.      Comisii de specialitate

În cadrul PS1 avem 6 Comisii de specialitate – https://www.primariasector1.ro/comisii-specialitate-consiliu-local.html.

Eu fac parte din două comisii. Președintele de comisie convoacă ședința de comisie cu trei zile înaintea ședinței de Consiliul Local. Secretarul elaborează avizele și procesul verbal al ședinței de comisie.

Ședințele de comisie pot avea loc în sala de consiliu a Primăriei Sector 1, sau online, pe platforma ZOOM.

La ședințele de comisie se dezbat proiectele de pe ordinea de zi a ședinței de consiliu, se avizează și, dacă este cazul, se aduc amendamente, care, de asemenea, sunt supuse la vot în comisie. Orice aviz trebuie motivat.

Dacă este cazul, putem cere un punct de vedere departamentelor din primărie sau inițiatorului respectivului proiect.

Președintele de ședință este obligat să asigure luarea cuvântului de către inițiator pentru susținerea proiectului de hotărâre ori de câte ori acesta o solicită. (art.138 alin. (6) din Ordonanța de Urgență nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare).

Mai multe detalii – HCL78/2020 – Hotărârea Consiliului Local nr. 78 din 08.04.2020 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare și stabilirea procedurii de desfășurare a ședințelor Consiliului Local al Sectorului 1 al Municipiului București în situații excepționale constatate de autoritățile abilitate

SECȚIUNEA a 3-a. Constituirea și funcționarea comisiilor de specialitate, comisii speciale și comisii mixte

4.      Președintele de ședință

ART. 4

(1) După declararea ca legal constituit, consiliul local alege dintre membrii săi, în termenul stabilit prin regulamentul de organizare și funcționare a consiliului local un președinte de ședință, pe o perioadă de cel mult 3 luni, care conduce ședințele consiliului și semnează hotărârile adoptate de acesta. Președintele de ședință se alege prin vot deschis cu majoritate simplă, (art. 723 din Ordonanța de Urgență nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare).

(2) Consilierul local ales în condițiile alin. (1) poate fi schimbat din funcție, la inițiativa a cel puțin unei treimi din numărul consilierilor locali în funcție, prin hotărâre adoptată cu majoritate absolută, respectiv, primul număr natural strict mai mare decât jumătate din totalul membrilor în funcție ai organului colegial.

(3) în cazul în care președintele de ședință lipsește, la propunerea consilierilor locali, din rândul acestora este ales un alt președinte de ședință, prin hotărâre adoptată cu majoritate simplă, respectiv, primul număr natural mai mare decât jumătate din totalul membrilor prezenți la o ședință a organului colegial, cu condiția îndeplinirii cvorumului, care conduce ședința respectivă. Acesta exercită pentru această ședință atribuțiile prevăzute de prezentul regulament pentru președintele de ședință.

(4) Președintele de ședință exercită următoarele atribuții principale:

a) conduce ședințele consiliului local;

b) supune votului consilierilor locali proiectele de hotărâri și anunță rezultatul votării, cu precizarea voturilor pentru, a voturilor împotrivă și a abținerilor numărate și evidențiate dc secretarul general al subdiviziunii administrativ-teritoriale în procesul-verbal al ședinței;

c) semnează procesul-verbal al ședinței;

d) asigură menținerea ordinii, în condițiile regulamentului de organizare și funcționare a consiliului Local;

e) supune votului consilierilor locali orice problemă care intră în competența de soluționare a consiliului local;

f) aplică, dacă este cazul, sancțiunile prevăzute în prezentul regulament sau propune consiliului aplicarea sancțiunilor, după caz;

g) îndeplinește alte atribuții prevăzute de lege, de regulamentul de organizare și funcționare a consiliului local sau alte însărcinări date de către consiliul local, (art.123 din Ordonanța de Urgență nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare)

h) oferă invitaților și altor persoane interesate, care participă în condițiile legii, posibilitatea de a lua cuvântul cu privire la problemele aflate pe ordinea de zi.

i) stabilește ordinea de precădere dată de interesul asociațiilor legal constituite în raport cu subiectul ședinței publice pentru participarea persoanelor interesate, la ședințele publice, în limita locurilor disponibile în sala de ședințe.

(5) Președintele de ședință este obligat să asigure luarea cuvântului de către inițiator pentru susținerea proiectului de hotărâre ori de câte ori acesta o solicită. (art.138 alin. (6) din Ordonanța de Urgență nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare).

(6) Președintele de ședință are dreptul să limiteze durata luărilor de cuvânt, în funcție de obiectul dezbaterii. În acest scop el poate propune consiliului local spre aprobare timpul alocat fiecărui vorbitor, precum și timpul total de dezbatere a proiectului, (art.138 alin. (8) din Ordonanța de Urgență nr. 57/2019privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare).

(7) Președintele de ședință permite oricând unui consilier local să răspundă într-o problemă de ordin personal, în probleme prevăzute de regulamentul de organizare și funcționare a consiliului sau atunci când a fost nominalizat de un alt vorbitor, (art.138 alin.(9) din Ordonanța de Urgență nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare).

(8) Președintele de ședință poate propune încheierea dezbaterii unei probleme puse în discuția consiliului local. Propunerea de încheiere a dezbaterii se supune votului, iar discuțiile se sistează dacă propunerea este adoptată cu majoritate simplă, (art.138 alin. (10) din Ordonanța de Urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare).

(9) Președintele de ședință, împreună cu secretarul general al subdiviziunii administrativ-teritoriale își asumă, prin semnătură, responsabilitatea veridicității celor consemnate în procesul-verbal al ședinței consiliului local. (art.138 alin. (14) din Ordonanța de Urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare).

(10) Președintele de ședință efectuează, după caz, în procedura de adoptare a hotărârilor, apelul nominal pentru exercitarea votului deschis prin apel nominal, (art.139 alin. (5) lit.b) din Ordonanța de Urgență nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare).

(11) Președintele de ședință amână votarea proiectului de hotărâre până la întrunirea majorității legale necesare pentru adoptarea proiectului de hotărâre dacă, pe parcursul desfășurării ședinței nu este întrunită majoritatea legală, (art. 139 alin. (11) din Ordonanța de Urgență nr. 57/2019privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare).

(12) Președintele de ședință la propunerea primarului, a secretarului general sau a consilierilor locali și cu acordul majorității consilierilor locali prezenți retransmite proiectul de hotărâre, în vederea reexaminării de către inițiator și de către compartimentele de specialitate dacă în urma dezbaterilor din ședința consiliului local se impun modificări de fond în conținutul proiectului de hotărâre, (art. 139 alin. (12) din Ordonanța de Urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare).

(13) Președintele de ședință semnează hotărârile consiliului local, (art. 140 alin. (1) din Ordonanța de Urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare).

ART.18

•           (1) Proiectele de hotărâre pot fi inițiate de primar, de consilierii locali sau dc cetățeni. Elaborarea proiectelor se face de cei care le propun, cu sprijinul secretarului general al subdiviziunii administrativ-teritoriale și al compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului.

•           (2) Proiectele de hotărâre și referatele de aprobare ale acestora se redactează în conformitate cu normele de tehnică legislative potrivit Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă la elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

ART. 21

•           (1) Cetățenii cu domiciliul sau reședința în subdiviziunea administrativ-teritorială interesați să participe la ședințele Consiliului Local al Sectorului 1 al Municipiului București adresează solicitarea președintelui de ședință, care stabilește ordinea de precădere dată de interesul raportat la punctele înscrise în ordinea de zi a ședinței, în limita locurilor disponibile în sala de ședințe. (ari. 9 din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată)

•           . 2) Solicitarea pentru participare în care se menționează interesul raportat la punctele înscrise în ordinea de zi a ședinței se adresează în scris la registratură sau prin fax/e-mail în atenția secretarului general al subdiviziunii administrativ-teritoriale, cel târziu cu 48 de ore înainte de ședința de plen programată, precizând în clar următoarele date:

•           a) numele și prenumele solicitantului;

•           b) date de contact (telefon, e-mail) și domiciliul solicitantului;

•           c) proiectul de hotărâre/punctul înscris pe ordinea de zi pentru care solicită participarea.

•           d) descriere succintă motive/interes.

•           (3) Secretarul general al subdiviziunii administrativ-teritoriale, prin Serviciul Tehnică Legislativă, Secretariat și Arhivă, va comunica solicitarea Președintelui de ședință.

•           (4) Prin grija Președintelui de ședință, persoana care a parcurs etapele de la alineatele anterioare va fi invitată să asiste la dezbaterea proiectului de hotărâre/punctului înscris pe ordinea de zi pentru care este interesat să participe.

*Am subliniat mai multe pasaje din HCL78/2020  ref la atribuțiile președintelui de ședință deoarece sunt de interes din punct de vedere al desfășurării ședințelor de consiliu local, susținerea proiectelor de HCL de către invitați, inițiatori și alte persoane interesate, și participarea cetățenilor Sectorului 1 la ședințele de consiliu local.

Consilierii locali au obligația să facă parte din Consiliile de Administrație ale instituțiilor de învățământ de stat și particulare din Sectorul 1. Ședințele au loc cel puțin o dată pe lună.

Mai facem parte din comisii mixte sau comisii de specialitate.

Referitor la proiectul Respiro menționat mai sus, eu eram desemnată să fac parte dintr-o comisie mixtă de achiziționare a unui apartament pentru acel centru (împreună cu un reprezentant al aparatului de specialitate al Primăriei Sectorului 1, și reprezentanți ai DGASP Sector 1).

De asemenea, voi face parte din comisia de negociere privind achiziționarea unui teren de la proprietarul persoană fizică, teren care trebuie dat în folosința școlii nr.179.

La final sintetizez prevederile, legile, OUG-urile și HCL-urile menționate, și nu numai:

Ordonanța de Urgență nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;

Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă la elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

Hotărârea Consiliului General al Municipiului București nr. 151/2001 privind trecerea unităților de învățământ preuniversitar de stat în administrarea consiliilor locale ale sectoarelor 1-6;

Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;

Legea educației naționale nr. 1/2011. cu modificările și completările ulterioare;

Legea dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările și completările ulterioare

Hotărârea Guvernului nr. 935/2019 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată;

HCL78/2020 – Hotărârea Consiliului Local nr. 78 din 08.04.2020 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare și stabilirea procedurii de desfășurare a ședințelor Consiliului Local al Sectorului 1 al Municipiului București în situații excepționale constatate de autoritățile abilitate.

Hotărârea Consiliului Local nr. 299 din 21.12.2020 privind aprobarea cheltuielilor și depunerii, în vederea finanțării Proiectului ,,Îmbunătățirea infrastructurii TIC în învățământul preuniversitar din Sectorul 1 al Municipiului București’.

Published by Iulia Halatz

She is primarily a teacher of English. Also her mind is lured by goodies like finance, economics, interest rates, the stock market, as she has a hankering for how the money is made. Nevertheless she is a dreamer on a cloud...As dreams cost nothing... On ordinary days she is a word-weaver for everything and everything that breathes. On the best of days she just follows the seasons by means of bike, skis, or roller-skates. She is grateful to all colors of the world and to people who read, smile and drop a line here, or on her email. Contributing author for 5 Medium.com publications, Spillwords.com and Anthology Volume I: Writings from the Sudden Denouement Literary Collective.

One thought on “ZILELE PORȚILOR DESCHISE LA FACULTATEA DE LITERE, UNIVERSITATEA DIN BUCUREȘTI

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started